Ystävämme Nälkä

Kiljuva Nälkä. Pikku Nälkä. Olematon Nälkä.  Mitä nälkä oikein tarkoittaa? Miten tunnistamme, että kokemamme tunne on nälkää? Mikä on nälän luonne ja miten se ilmenee?

Nälkä on mielestäni mahtava keksintö. Vaikea käsite, mutta mahtava. Nälkä pitää meidät hengissä – itse koen, että se on yksi linkki, joka maaduttaa meidät maahan ja osaksi ekologista lokeroamme. Semmoista hengissäselviämismeininkiä.  Kun on nälkä, pitää syödä. Jos ei ole nälkä, ei pidä syödä. Mutta hetkonen, et aina tunne nälkää lounasaikaan, mutta jos jätät syömättä voit olla satavarma, että ilta menee syödessä kaksin käsin. Kuulostaako tutulta? Nälkä ei menekään pois. Ei tämä ollutkaan ihan niin yksinkertaista.

Pelataan hieman roolileikkejä.

Jätit poika- tai tyttöystäväsi tai hän jätti sinut. Menetät kiinnostuksesi ruokaa, oikeastaan voit syömisen ajattelemisesta fyysisesti pahoin. Itkun takia sinun sentään on jano. Ainut mikä maistuu on vesi.

Menee viikko tai kaksi. Huomaat syöväsi napostellen pitkin iltaa. Fyysisesti et koe olevasi nälkäinen, mutta ”jotain tekisi mieli”. Jatkuvasti. Sisälläsi on ontto kolo, joka ei tunnu häviävän. See kolo voi hyvin olla  kadonnut rakkaus, päättyneen suhteen jättämä haikeus. Pyrit täyttämään onttoa oloa sisälläsi jollain konkreettisella, ruoalla, tajuamatta, että sydämen nälkää ei ruoka pysty sammuttamaan. Syöt silti. Osittain siksi, ettet tunnista sydännälkää, toisekseen siksi, että lohduttaudut ruoalla. Pyrit rakastamaan itsesi ehjäksi syömällä.

Päätät, että tässä elämän murrosvaiheessa teet kunnon elämäntapamuutoksen. Menet nettiin ja haet ”syö näin, laihdu” – ruokalistan. Ylipainoa sinulla ei varsinaisesti ole, mutta haluaisit muutaman kilon pois ja kiinteytyä. Samalla nettisurffailulla tulostat myös kuntoiluohjelman. Lista vaikuttaa ihan fiksulta, viisi kertaa päivässä jotain ja kasviksia näyttäisi olevan paljon listalla. Leipää ei listalla ole, mutta eikös se ollutkin ihan turha. ”Mikäs tässä, näyttää terveelliseltä ja siltä, että tätä pystyy noudattamaan.”

Menee kaksi kuukautta. Olet sinnikkäästi pupertanut iltapäivän proteiinipirtelösi ja kanasalaattisi ja syönyt ohjeen mukaan muutenkin. Paino on pudonnut muutaman kilon, siitä olet iloinen. Salitreenikin on tuottanut tulosta – lihakset ovat alkaneet näkyä selvemmin. Ongelmana tosin on, että iltapäivisn päässäsi tykyttää tolkuton makeanhimo. Joka ei ota laantuakseen vaikka marjoja tai hedelmiä söisit ämpärillisen. Sama toistuu joka ikinen ilta. Tuntuu, että alat menettää järkesi koko touhun kanssa.

Tulee tavallinen tiistaipäivä. Edellisen yön nukuit levottamasti ja töissä olet kinannut työkaverin kanssa. Kaverisi on pyytänyt sinut kahville ja raahustat sateisessa säässä kohti tapaamispaikaa.  Olet valmiiksi kauhuissasi. Kaverisi tahtoo mennä konditoriaan, jossa kävit lapsena. Tiedät, että hyllyt notkuvat croissantteja, jättimäisiä korvapuusteja ja pehmeitä rahkapullia sekä raikkaannäköisiä hyydytettyjä marjakakkuja. Astut ovesta sisään ja kaverisi vilkuttaa iloisena nurkkapöydästä. Samalla huomaat, että sinut ympäröi huumaava tuoksujen tulvahdus. Juuri uunista tulleen pullan tuoksu huumaa. Tiedät, että nyt repsahdat. Tiedät, ettet pysty vastustamaan tuoksua etkä onnellisia muistoja lapsuuden kauppareissuista ja pullapysähdyksistä kahvilassa. Otat kissanpäänkokoisen korvapuustin. Vesi on kihahtanut suuhusi jo ovella.

Seuraavana päivänä syytät itseäsi siitä, että et pysynyt järjestelmällisessä ohjeistuksessa. Eilinen pulla kalvaa hieman mieltä, mutta todellisuudessa syytät itseäsi siitä, että otit työkaverin läksiäiskahveillakin kermakakkua. Kaksi kertaa. Ennen kaikkea syytät itseäsi heikkoudesta ja siitä, että olet epäonnistunut. Kuinka vaikeaa listan noudattaminen muka voi olla? Kyllähän minun olisi pitänyt pystyä siihen! Tänään menen kahteen jumppaan kärvistelemään (ja tekemään synninpäästöä).

Mitä yhteistä näillä kaikilla tilanteilla on? Kaikkiin niihin liittyy nälkä. Tietoisen syömisen käsite (mindful eating) jakaa nälän seitsemään eri nälkään (nämä ovat sitten omia käännöksiä englanninkielisistä termeistä): näkönälkä (eye), nenänälkä (nose), makunälkä (mouth), mahanälkä (stomach), solunälkä (cellular), mielen nälkä (mind), sydämen nälkä (heart). Sillä nyt ei ole kauheasti merkitystä, millä nimellä näitä haluaa kutsua, tärkeintä on pohtia niiden sisältöä ja omaa syömiskäyttäytymistään.  Koen, että jokainen nälkä on tasa-arvoinen ja jotta oikeasti ymmärtää omaa syömiskäyttäytymistään olisi opittava ensin tunnistamaan omat nälkänsä sekä  tasapainottamaan niitä toisiinsa nähden.

Ihminen on yrittänyt laihduttaa vuosikymmeniä ellei vuosisatoja. Keinoja on ollut yhtä paljon kuin tekijöitä. Yhteistä näillä on se, että vippaskonstit ovat pettäneet meidät – ei toisin päin. Väittäisin, että todellisuudessa suurin osa ei osaa tulkita omaa nälkäänsä eikä siten käytännössä OSAA syödä. Jossain matkan varrella nälkäisestä ihmiseläimestä on tullut vain ihminen, jonka vaistot ja luontaiset syömissignaalit ja – tavat ovat sammuneet. Nyt pitäisi sitten opetella syömään uudelleen. Itse koen, että apua oppimiseen kannattaa hakea nimenomaan tietoisesta syömisestä.

Aloitan tämän tekstin myötä pureutumaan tarkemmin eri nälkien luonteeseen ja siihen, miksi itse ravitsemusterapeuttina pyrin ujuttamaan näitä ajatuksia ihmisten päähän hautumaan. 😉 Toivottavasti hetken hauduttelu johtaa myös siihen, että syömisen hallinta saa aivan uuden ulottuvuuden. Ulkoisesta hallinnasta sisäiseen joustavaan hallintaan. Hieno tunne ja taito, uskokaa pois. 🙂

Lukijoiden ajatuksia otetaan mielellään vastaan kommentti-osioon (löytyy tekstin alta kohdasta ”jätä kommentti” tai jos kommentteja jo on , tilalla lukee kommenttien lukumäärä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leirieväitä muiden koostamana. Allekirjoittanut liittyy tarinaan vain syöjän roolissa.

Advertisements

5 kommenttia artikkeliin ”Ystävämme Nälkä

  1. Paluuviite: Näkönälkä – estetiikkaa energiaksi | Se erilainen fitness-blogi

  2. Paluuviite: Nenänälkä – Houkuttelevia tuoksuja | Se erilainen fitness-blogi

  3. Paluuviite: Makunälkä – haaste vai mahdollisuus? | Se erilainen fitness-blogi

  4. Paluuviite: Synkät pilvet päivällispöydässä | Se erilainen fitness-blogi

  5. Paluuviite: Solunälkä – herkkuna rautanaulat | Se erilainen fitness-blogi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s