Mahanälkä

tumblr_m4egovnwvY1qmkzpp

”Möyr.”

Kuulikohan kukaan?

”MÖYR!!!”

No, nyt ainakin kuuli.

***

Mahankurina on varmasti kaikille tuttu ilmiö. Suomalaisilla taitaa maha kurnahtaa viimeistään klo 11 aikoihin. Ei aina siksi, että elimistö olisi kauheassa energiavajeessa vaan ehkä enemmänkin sen takia, että silloin on totuttu syömään. Suomalainen ipana oppii viimeistään ekalla siihen, että pötsiin putoaa muonaa klo 11 maissa. Mahanälkä onkin enemmän opittua kuin fysiologinen seikka.

Mahanälkä tavallaan pitää sisällään molemmat puolet: sekä tyhjän mahan tunnun (nälkä) sekä täyden mahan tunnun (kylläisyys, pinkeä fiilis, ähky). Painonhallinnan ja tietoisen syömisen kannalta väittäisin, että oleellisempaa nimenomaan mahan täyden olon tunnistaminen.

Suu söisi, mutta vatsa ei vedä. Tosin minä kyllä väitän, että myös suuta voi treenata tulemaan ”kylläiseksi” tai ehkä paremmin, tyytyväiseksi. Aika monella on ruokapöydässä sen verran kiirus, että ennen kylläisyyden tunnetta on ehditty lappaa ruokaa kaksin käsin napaan. Sitten iskee ähky, ikävimmillään paha olo.

Jarrujen laittaminen päälle on oleellista tietoisessa syömisessä ja se on yksi Slow Food – liikkeen konkreettisista sanomista (tosin Slow Food on paljon muutakin; ekologiaa, ravitsemusta, maatalouspolitiikkaa, sosiologiaa jne.) . Väitän, että kokoon katsomatta tätä jarrutten vaikutusta oloon voi tarkastella ihan jokainen välillä. Itse syön lähinnä yksikseni ja välillä huomaan, että en todellakaan keskity ruokaan , mutta yleensä kyllä jossain vaiheessa ateriaa tajuan, että hei, pahvi, keskity! Sillä nimittäin on oleellinen vaikutus siihen, miltä kuvussa tuntuu lautasen tyhjennettyä. Jarrutuksen opetteluun olen niin luennoilla, ryhmissä kuin yksityisvastaanotollakin ehdotellut syömäpuikkoja, vasemmalla kädellä syömistä tai vain sitä, että syö seurassa ja pysyy poissa ruudun äärestä. Kaikki vinkit löytyy myös netistä ja kirjallisuudesta, ei mitään kovin omaperäistä tässä. Ruoan lappaminen suuhun on myös ikävän näköistä (veljeni näytti teininä ihan possulta syödessään; en paljasta kumpi, niin ei tule paha mieli kellekään 😉 ).

Mutta yksi harjoitus on, jota olen viljellyt asiakkailleni/potilaille, koska pakko yrittää konkretiaa heittää peliin, kun kerta jotain näin haasteellista yrittää ”opettaa”. Kuulostaa ehkä hölmöltä ja keinotekoiselta, mutta minä annan usein viikkotehtävän (hah, kuulostaa ihan joltain karseelta tositv-jaksolta…) , eli munakello (vedettävä tai kännykän) avulla treenaa viikon sisällä ateria-ajan 20 minuuttiin. Pöydän äärestä ei ”saa” poistua ennen kuin kello pirisee. Loppuviikosta tavoite on, että lautasella on vielä ruokaa tässä vaiheessa. En tiedä, kuinka moni tätä oikeasti kokeilee (olen vaihtanut työkohdetta niin useasti, että seurannat ovat vähän niin ja näin), mutta ainakin tämä on jotain kättä pidempää, jos ei millään meinaa jarrut iskeä päälle. Tarkoitus ei tietenkään syödä kellon kanssa loppuelämään, vaan tämä on vain alkuun. Viikko kaksi riittänee. Jep, tässä taas katsaus ravitsemusterapeutin arkeen. Näin glamouria touhua…

Mahanälän tunnistaminen on tärkeää, mutta jälleen kerran: se on vain yksi seitsemästä nälkätyypistä. Muista voit lukea vaikka tästä blogista ja lähteä liikkeelle tästä linkistä.

mahanälkä treenaus

Tässä treenataan porsastelua. (Kuva ei liity titetoiseen syömiseen.)

Mahalaukun kuva: http://campusfit.tumblr.com/post/23513797366/imsohungry

Advertisements

3 kommenttia artikkeliin ”Mahanälkä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s