Älä laihduta – osa II: mitä sitten pitäisi tehdä?

Sain palautetta avopuolisoltani, etten ole ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi. Maanantaina (14.7.) Yle TV1:llä klo 20 esitetty Vaarallista laihdutusta -dokumentti osasi kuulemma kertoa viestin paljon ymmärrettävämmin kuin minä, vaikka samasta aiheesta tässä on tullut jo tovi jauhettua. Ja vaikka dokumentti kesti 27 minuuttia, onnistui se tiivistämään tärkeimmän viestin muutamaan lauseeseen. Katsotaanpa, osaisinko poimia ne teille tähän (alla olevat ovat siis suoria tai oikolukutaidosta riippuen lähes suoria poimintoja edellä mainitusta dokumentista).

”Jos keskitymme painoon, aiheutamme haittaa kaikille. Valtava määrä ihmisiä on huolestuneita painostaan. Sekä lihavat että laihat ovat tyytymättömiä painoonsa. Toiminta haittaa myös hoikkia sillä viestimme heille on se, että terveyden ylläpito on turhaa, kunhan pysyy hoikkana.”

”Pitäisikin miettiä, miten suhtaudumme ylipainoisiin. Onko tähtäin siinä, että heidän on laihduttava hinnalla millä hyvänsä vai saisivatko he levätä itsessään, keskittyä terveisiin elintapoihin ja noudattaa niitä lopun elämäänsä?”

”Keskiössä pitää olla terveet elintavat, joihin kuuluu terveellinen ruokavalio ja paljon liikuntaa. Niihin on keskityttävä ja tulokset on haettava niistä. On toisarvoista, johtavatko ne laihtumiseen. Moni 120-kiloinen on varmaan yrittänyt laihtua 20 kertaa ja lihonut taas. On turha usuttaa heitä laihduttamaan vielä kerran lupaamalla suurta ja pysyvää painonlaskua. Ylipainon suhteen olisi järkevää viestittää, että terveet elintavat ja liikunta tekevät hyvää, mikä ei ole sama asia kuin laihduttaminen. Ne parantavat elämänlaatua muutenkin.”

Samalla palautetta tuli myös siitä, että aina sitä vaan kitistään, mitä ei saa tehdä. Miksei ikinä sanota suoraan, mitä sitten pitäisi tehdä, jos esim. laihduttaminen on kiellettyä. Pilkka osui kohteeseen, joten nilkutetaanpa tähän jatkoksi sitten vielä korjaus tähänkin epäkohtaan. Älä laihduta eli:

1. Piilota/tuhoa/hävitä/hajota vaaka.

2. Syö hyvin (eli pääasiassa hyvänmakuista, hyvälaatuista, monipuolista ruokaa, riittävästi).

3. Ujuta mahdollisimman paljon aktiivisuutta arkeesi, ja etsi liikuntalaji, jonka harrastaminen on mielestäsi kivaa.

Olin jo monisanaisempi, kuin oli aikomukseni, joten jätän tämän nyt tähän. Paitsi että tässä vielä linkki siihen dokkariin, jossa oli edellisten lisäksi paljon muitakin hyviä pointteja. Niin ja mitä sanoo suuri yleisö, menikö viesti nyt paremmin perille?

-K

Advertisements

6 kommenttia artikkeliin ”Älä laihduta – osa II: mitä sitten pitäisi tehdä?

  1. Hyvin kiteytetty, se on vaikeaa :). Listaan voisi vielä lisätä: – Hanki apua syömishäiriöön, ahmimishäiriöön, tunnesyömiseen tai mikä onkaan painon takaustalla. Ne eivät katoa vaikka laihduttamisen lopettaakin. Itseäni hieman häiritsi dokkarissa se, ettei päähenkilön todellista ongelmaan eli tunnesyömistä käsitelty lainkaan. Jos lihavuuden hoito, niin myös lihavien syömishäiriöiden hoito on niin retuperällään, että itkettää.

    • Kiitos! Jätin tahallani syömishäiriöt mainitsematta, ettei kansa (tai ainakaan se avopuoliso) pääse huokaisemaan, että taas tuo jaksaa vetää syömishäiriökortin esiin. Laihduttamisen lopettaminen on kuitenkin vähintään askel parempaan suuntaan myös syömishäiriön hoidossa. Samat epäkohdat kyllä häiritsivät ja itkettävät minuakin. Jospa joskus ymmärrettäisiin alkaa hoitaa painon sijaan ihmistä.

  2. Mua ei varmaankaan lasketa suureen yleisöön, mutta hyvin kiteytit asian. Tykkäsin dokkarista, vaikka sinänsä siinä ei ollut kauheasti uutta mulle. Linda Baconin Health at Every Size on hyvä kirja samasta aiheesta. Ja tietysti, kuten Anette huomauttaa, ahmintahäiriön ja tunnesyömisen hoitoa pitäisi ehdottomasti parantaa Suomessa.

    • Pyh, suureen yleisöön lasketaan kaikki, jotka ei syö samasta jääkaapista kuin minä! 🙂 Kiitos sinnekin! Uutta asiaa dokkarissa ei tosiaan ehkä ollut, mutta oli jokseenkin palkitsevaa kerrankin katsoa televisiosta jotain ja voida ajatella, että ”niinpä, juuri näin!”

  3. Terveysongelmia on ihan yhtä lailla laihoilla, lihavilla tai mystisillä normaaleilla. Tuo lihavuuden yhdistäminen 100 %:sti tiettyjen vaivojen syyksi vähentää ihmisten ymmärrystä ko. sairauksia ja vaivoja kohtaan. Esimerkiksi puhutaan jatkuvasti siitä, että laihduttaminen vähentää riskiä sairastua diabetekseen. Muun muassa tämän vuoksi porukka ei tajua, että diabetesta on kahta tyyppiä. Tämä aiheuttaa sen, että minunlaiseltani hoikemman puoleiselta ihmiseltä kysellään, miten voin sairastaa (1 tyypin) diabetesta ja että eikö se menisi pois itsestään jos muuttaisin elintapoja. Huokaus.
    Ja toinen on tuo mistä jo kommenteissa mainittiinkin, että miksi hoidetaan seurausta eikä syytä. Jos ihminen itsekin pystyy myöntämään tunnesyömisen tai ahmimishäiriön, niin miksi vain sitä lihavuutta hoidetaan eikä sen taustalla olevaa ongelmaa? Luulisi tulevan halvemmaksi kuin jatkuvat leikkaukset ja lääkekuurit, joista apua ei ole löytynyt. Minulle tuli surku olo tuon naisen puolesta, koska hän vaikutti jääneen ongelmiensa kanssa täysin yksin ja koska hän itse tunsi kokevan, että hänen suhteensa on luovutettu.

    • Tähän on näköjään jäänyt kesän kuumuudessa vastaamatta, pahoitteluni! Mutta näinhän se tosiaan menee. Olen törmännyt myös ihmisiin, joiden mielestä diabetes (tyypistä riippumatta) hoituisi ihan vain olemalla syömättä hiilihydraatteja. Kertoo aika paljon siitä tasosta, millä jengi ymmärtää ihmiskropan toimintaa. Surku tätä touhua seuratessa tosiaan tulee. Sanoisin, että lihavaa ihmistä hoidettaessa vaaka pitäisi jättää vähintään vuodeksi syrjään. Siinä ajassa ehtisi hyvin opetella terveyden kannalta vähän oleellisempia juttuja kuin vaa-alla seisoskelua ja painolukeman kyttäämistä (ja tuskastumista/ahdistumista/epäonnistumisen pelkoa).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s