Turhien murheiden vuodet

Täytän tänään 32 vuotta. Ei, tämä ei ole kuitenkaan se postauksen arvoinen tieto. 😉 Siskoni oli kaivellut kuvia onnittelusähköpostin kylkiäisiksi. Sieltä löytyi tämä otos.

Aavikkotreeenit

Olen kuvassa 10-vuotias. Ilme ei ehkä ole kuvauksellisin ja ei välitä sitä riemua, joka syntyy, kun saa kirmata Namib-aavikolla (se on mahtavaa! Poskien puna sentään osoittaa vauhdin hurmaa. 😀 ). Hetken aikaa tutkin kuvaa häkeltyneenä. Mutta enhän minä ole tässä ylipainoinen! Päinvastoin, aika varsamaiseltahan tuossa näytän. Aloin itkeä (#leenanaamuitkut). Siksi, että muistan, mitä olen ajatellut itsestäni tuolloin ja jonkun aikaa sitä ennen ja sen jälkeen. Että olen ylipainoinen ja iso. Ruma.

Näytin kuvaa Katrille (virtuaalisesti valitettavasti tämän välimatkan takia). Hän totesi: ”Meni just pohja siltä, että oot ollut lapsena pyöreä!” Kuten esimerkki osoittaa, lapsena on täysin suojaton ja kykenemätön suodattamaan kauneusihanteita. Kehonkuva on ollut täysin epärealistinen.

Synttärinä sitä aina pohtii, mitä kaikkea on vuosiin mahtunut ja millainen olen missäkin iässä ollut. Se, että poskeni olivat lapsenpyöreät, sai minut ajattelemaan, että olen myös muilta kehonosiltani vääränlainen. En ole aina ollut näin hyvällä itsetunnolla varustettu (no, kukapa olisi). Olen kiitollinen siitä polusta, jonka olen kulkenut, jotta olen päässyt eroon tuollaisista ajatuksista.

Samalla olen surullinen. En halua, että kukaan lapsi kärsii huonosta olosta, koska tuntee, ettei sulaudu joukkoon ja ole normaali (mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan). Siksi tulen jatkossakin olemaan hyvin anti-fitness ja anti-ulkonäkö. Ulkonäkökeskeiset lajit ja ajattelu saavat minut  voimaan pahoin, sillä tiedän, miten ne vaikuttavat niihin, jotka eivät pysty niiden välittämää viestiä ja ajattelumaailma suodattaman. Eli erityisesti lapset ja nuoret (ja aika monet aikuisetkin…).

Itseni tuntien veikkaan, että ihan hetkeen en ole yliviivaamassa tätä aihetta agendaltani. 😉

Yksi kommentti artikkeliin ”Turhien murheiden vuodet

  1. Paluuviite: Rakkaus pelasti syömishäiriöltä | Se erilainen fitness – blogi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s