My Superpower Secret

Mitä enemmän tulee ikää ja mitä enemmän tulee kokemusta elämästä – omasta ja muiden – sitä varmemmaksi tulen, että tässä maailmassa on kaksi ominaisuutta, jotka antavat lähes kuolemattomuutta vastaavan vahvuuden ja olotilan.

1) Hyvä itsetunto

2) Hyvä itsetuntemus

Tajusin tässä yhden hieman epäselvän suhdekuvion yhteydessä, että hetkonen, ei tämä hajotakaan minua. Joskus aiemmin olisin ollut aivan tuusan pasana ja rikki ja oisin vellonut huonoissa fiiliksissä viikko- ellei kuukausi- ELLEI (!) vuositolkulla (näinkin on päässyt joskus käymään – noloa sanoa, mutta jep, tunteellaeläjille nämä jätöt ja jättämiset voi olla todella raastavia).  Ei minulla ole enää tarvetta märehtiä ja soimata itseäni siitä, että olen huono, en kelpaa, olen vajavainen. En kyllä ole.

Tästä havainnosta tuli oikeasti olo, että omaan supervoiman: Hahaa, olen kuolematon! Osaan korjata itse itseni!  Tajusin, että olen päässyt aidosti sellaiseen vaiheeseen, jossa osaan arvioida tilanteen omasta näkökulmastani. Olla terveesti itsekäs. Tai toisin sanoin: Omaan riittävän hyvän itsetunnon.

Aina ei ole kyse siitä, että minussa on jotain vikaa. Joskus se ”vika” on toisessa päässä ja joskus on vaan niin, että kenessäkään ei ole mitään vikaa, mutta ajoitus on väärä tai ihmiset eivät sitten kuitenkaan sovi yhteen. Toivoisi tosin, että tällaisille havainnoille annettaisiin aikaa tässä ”kaikki mulle nyt heti” – maailmassa.

Toiseksi tunnen itseni hyvin. Tiedän, millainen olen. Olen opetellut tykkäämään itsestäni. Tunnen vahvuuteni ja heikkouteni. Siksi en ole mitenkään riemuissani, jos joku tulee sanomaan, että minun pitäisi olla enemmän tai vähemmän sitä tai tätä. Ei muuten pidä. Jos kelpaan itselleni, se riittää. 

Sokeaan itseensä uskomisen sijaan tarkoitan hyvällä itsetunnolla ja -tuntemuksella sitä, että osaa realistisesti tarkastella omia kykyjään ja ominaisuuksiaan ja uskoo, että niitä hyviä piirteitä voi kehittää ja vähemmän hyviä pitää aisoissa. Ilman, että omilla teoilla tekee kenellekään muulle hallaa.

Tässä nämä minun oman elämän esimerkit, mutta mietitäänpä yleisesti.  Mitä hyvä itsetunto ja -tuntemus voivat tehdä meille kaikille?

Hyvän itsetunnon ja -tuntemuksen edut:

  • uskaltaa tehdä asioita, silloinkin kun ne tuntuvat vaikeilta tai ovat uusia
  • ei tarvitse suhteessa/työsuhteessa toisen tukea seistäkseen omilla jaloillaan (seuraus: ei takerru ja roiku muissa)
  • tietää, mitä haluaa elämältä (suuntaviivat riittää)/työltä/parisuhteelta (seuraus: seuraava kohta)
  • osaa ilmaista itseään, koska tietää, mitä haluaa tai tarvitsee
  • tuntee omat rajansa ja osaa sanoa, että nyt en jaksa enempää tai tarvitsen tauon
  • ei ole tarvetta hakea hyväksyntää toisilta ihmisiltä –> märehtimisen sijaan (”mitä musta nyt ajatellaan”) jää energiaa toimintaan ja itsensä toteuttamiseen – mahdollisesti toisten hyödyksi
  • ymmärtää, että ihminen on aina keskeneräinen, mutta aina voi pyrkiä parempaan
  •  koska on sinut itsensä kanssa, toisten auttaminen on hedelmällisempää ja sitä jaksaa paremmin.

Jos joku kysyy minulta, mistä ominaisuuksistani on ollut minulle eniten elämässäni hyötyä, niin  ne ovat ehdottomasti nämä kaksi.

Muutamia asioita, joita olisin jättänyt tekemättä tai tehnyt hölmösti ilman näitä:

  • Monet hyvät tanssimuuvssit oisi jäänyt heittämättä, jos olisin miettinyt kehtaanko. Täten monet hyvät bileet olisi jäänyt juhlimatta. (Kyllä, hyvien tanssibileiden tärkeyttä elämänsisältöä tuovana asiana ei sovi vähätellä. Nim. Unohtumattomat illat Sansibarilla v.2009)
  • En olisi uskaltanut sanoa ”ei” töille, jotka eivät sovi minulle enkä ”kyllä”, jos olisin epäröinyt jatkuvasti osaamistani.
  • Olisin luullut, että vanhemmat ihmiset ovat AINA ehjempiä, kokeneempia ja siksi fiksumpia. Eivät ole.
  • Olisin jäänyt kärsimään suhteisiin, joista on haittaa molemmille osapuolille pidemmän päälle. Jos olisin pelännyt yksinäisyyttä tai ajatellut, että en ansaitse enempää tai en ole enemmän arvoinen, olisin jäänyt vääriin suhteisiin. En pelkää yksinäisyyttä.
  • Olisin jättänyt elämättä elämää, joka on minun näköistäni ja jonka allekirjoitan. Joka päivä.

Siksi olen iloinen kaikista niistä kömmähdyksistä, alakulon ja epävarmuuden ajoista, toimimattomista suhteista, vääristä työpaikoista ja jopa omista hölmöilyistäni, sillä olen niiden  ansioista saanut mainion lahjan: My very own superpower of being me.

selfconfidence1

6 kommenttia artikkeliin ”My Superpower Secret

  1. Hei! Ihan mahtava blogi sinulla! Kiitos! Olen todella hyvillä mielin lukenut ajatuksistasi ja on ollut mahtavaa nyökytellä päätä lukiessaan. Minulla heräsi sellainen kysymys sinulle, että oletko kuullut MinnieMaud-ohjeistuksesta restriktiivisistä syömishäiriöistä toipumisessa? Onko Your Eatopia-sivusto sinulle tuttu? Itse löysin ko blogin sattumalta ja olen ammentanut sieltä pajon hyvää ja tervettä kamppailuuni syömishäiriöstä toipumisen kanssa. Minusta ajatuksissasi ja MinnieMaudissa on paljon yhtäläisyyttä. Hyvää kesää!

    • Hei Wpapu! Kiitos tosi paljon palautteesta ja siitä, että maltoit laittaa viestiä. 🙂 Oltiin Katrin kaa molemmat oikein otettuja. Me tosiaan kirjoitellaan tänne kahdestaan, vaikka jutut on välillä niin samanlaisia, että kumpi vaan voisi olla jutun kirjoittaja! 😀

      Kyseiset lähteet on tuttuja, mutta en voi väittää, että minä ainakaan niihin olisin erityisen perehtynyt. Minun on vaikea hahmottaa teorioita ja jotenkin erityisesti psykologiaa käsittelevät sivustot ja tekstit ovat minulle vaikeita hahmottaa. Olenkin monesti huomannut, että teen työtä varsin ”fiilis”-pohjalta ja vaikka uskon, että monet hyötyvät teorioista ja malleista, minun aivoni eivät niitä tajua. En stressaa asita, koska näyttäisi siltä, että perusajatukset menevät kuitenkin yksiin hyvien hoitokäsitysten kanssa.

      -Leena

  2. Hei, tosi kiva kuulla 😊! Ja tosiaan kun löysin tieni blogiinne lähdin niin valtavan innoissani lukemaan tekstejä että en hoksannut ensin perehtyä Kehoaktivistit-linkkiin 😄. Jään innolla odottamaan uusia postauksianne!

  3. Paluuviite: Tuuliajolla | Se erilainen fitness – blogi

  4. Paluuviite: The new normal is… | Se erilainen fitness – blogi

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.