Kiltin tytön syndrooman käypä hoito

Olen tämän vuoden aikana pohtinut poikkeuksellisen paljon kiltin tytön syndroomaa. Ehkä siksi, että olen ollut sellaisessa elämäntilanteessa, jossa minun on pitänyt aloittaa uudestaan monia asioita, nais- ja miessukupuolet ovat korostuneet joissain työjutuissa ja olen joutunut tekemään itseäni tykö, jotta pääsen tekemään itselleni tärkeitä asioita, eli lähinnä auttamaan ihmisiä.

Kiltin tytön syndroomaa olen joskus vuosia sitten potenut, mutta yksi oleellisimmista onnelisuustekijöistä elämässäni on ollut siitä eroon pääseminen. Liika kiltteys uuvuttaa. Näen myöskin omalla alallani vielä turhan paljon tätä vaatimattomuutta, joka tekee hallaa niin yksilöille, alalle kuin loppupeleissä autettaville, eli potilaille ja asiakkaille. Jos jatkuvasti himmailee ja odottaa, että elämässä joku muu jakaa huomiota tai arvostusta, niin aika kauan saa odottaa. As in hamaan hautaan asti.

Tässä muutama ajatus aiheesta.

Tunne itsesi

Mitä haluat elämältä? MIllainen ihminen olet? Elämässä on vaikea edetä ja itseään kehittää, jos ei tiedä, miltä pohjalta ponnistaa.

Know your shit

Väitän, että tieto lisää itsevarmuutta, jos sitä osaa hyödyntää oikein. Vaikka tiedän kyllä, että monien wannabe-asiantuntijoiden tai vaikkapa lisäainekauppiaiden vakuuttavuuden taustalla on monesti itsevarmuus, niin se itsevarmuus on murenevalla pohjalla eikä kestä ajanhammasta. Todellinen tietotaito ja kokemus taas antavat vakaamman pohjan, jolta ponnistaa.

Opi sietämään kritiikkiä ja opi kritisoimaan perustellusti

Välillä saan kritiiikkiä siitä, että olen liian suorasanainen ja ärhäkkä. Minulla on kuitenkin periaate, että en ikinä kritisoi, jos en ole sitä asiaa paljon pohtinut ja siitä jotain tiedä. Jos esitän kritiikkiä, pyrin sen myös aina perustelemaaan.

Todellisuudessa olen aikamoinen idealisti ja ikuinen optimisti, joten koska tunnen itseni, en ihan kauheasti ota näistä kommenteista itseeni. Toki mietin, että muistan kritiiikkiä antaessa myös puhua mahdollisista hyvistä puolista. Plus suurin osa palautteesta on sitä, että olen aurinkoinen, reipas ja iloinen, että ihan kaikki ei näe minua kiukkuisena mörkönä. 😉

Opi sietämään epäonnistumisia

Aina ei asiat mene putkeen ja se on ihan normaalia ja tuo tasapainoa. Ei ole maailman loppu, jos joku työkuvio ei menekään, niin kuin toivoit tai suhde katkeaa ennen kuin alkoikaan. It’s okay. It’s called life.

Opi iloitsemaan onnistumisesta ihan itse

Mikään ei ole masentavampaa kuin tehdä kovasti töitä, saada siitä ansaittu palkinnon ja joku tulee sanomaan, että jaahans, ei varmaan ollut muitakaan ehdolla. Tai kirjoittaa kirja ja joku tulee sanomaan, että jaahans, mitä sinulla on enää tähän aiheeseen annettavaa.

Ööö… Eiku palkinto voitettiin, koska ollaan hyviä ja kiitos kysymästä, mulla on aika paljon annettavaa tähän aiheeseen.

Jos iloitsisin vasta, kun joku muu noteeraa tekemiseni tai sanomiseni, niin eihän tästä mitään tulisi. Itse nautin tosi pienistä asioista: ystävällisestä hymystä, hyvästä palvelusta, asiakkaan kiitoksista, siitä, että aistin, että joku duunijuttu on mennyt putkeen. Toki iloitsen ja olen ylpeä suuremmistakin saavutuksista ja en häpeile sanoa sitä ääneen. Meidän yhteiskunnassa onnistumisista nauttiminen rinnastetaan vieläkin siihen, että on ylpeä opportunisti. Siitä, että työ kantaa hedelmää, saa lisäenergiaa, mutta vain jos sen itse noteeraa ja siitä uskaltaa  iloita.

Uskoisin, että suurimmalla osalla ihmisistä onnistumiset on aina vaatinut kovasti työtä.

Uskalla olla oikeassa

On varsin ok osata asioita ja tietää asioita. Silloinkin, kun joku kyseenalaistaa ja on sitä mieltä, että et mitenkään voi olla oikeassa. Olen ollut tilanteissa, joissa esimerkiksi työpaikan hierarkiassa joku ns. ylempiarvoinen on ollut erimieltä, mutta mielestäni väärässä ja olen uskaltanut pitää pintani. Kun tietää olevansa oikeassa, on aika voimaannuttavaa uskaltaa seistä sanomisiensa takana.

Uskalla olla väärässä

Kritiikkiä esittäessäni olen myös valmis olemaan väärässä ja jos joku tietää paremmin ja osaa sen perustella, olen valmis muuttamaan näkemyksiäni. Mottoni onkin tätä nykyä: ”Work hard and stay humble.” Tämä siksi, että en halua uhohtaa, että vaikka osaankin paljon, olen täällä maailmassa loppujen lopuksi enimmäkseen nimenomaan oppimassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s